على ربانى گلپايگانى
386
درآمدى به شيعه شناسى ( فارسى )
ميان شيعه و اهل سنّت وجود دارد . دو مورد شاخص اين اختلاف عبارت است از اينكه از نظر شيعه بايد اعضاى وضو ( صورت و دستها ) از بالا به پايين شسته شود ؛ ولى اهل سنّت چنين شرطى را لازم نمىدانند ، و ديگرى اينكه شيعه معتقد است بايد سر و پاها پس از شستن صورت و دستها مسح شوند و شستن آنها درست نيست ، ولى اهل سنّت شستن سر و پاها را لازم دانسته و مسح آنها را كافى نمىدانند . آيهى وضو اكنون لازم است آيهى وضو را مورد مطالعه قرار دهيم تا مستند قول شيعه در اينباره روشن شود ، يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ « 1 » ( مائده / 6 ) ؛ اى مؤمنان هرگاه خواستيد نماز بخوانيد صورت و دستهاى خود را تا آرنج بشوييد و سر و پاهايتان تا غوزك را مسح كنيد . از آيهى كريمه به دست مىآيد كه وضو از دو فعل غسل ( شستن ) و مسح تشكيل مىشود . آنچه ميان شيعه و اهل سنّت مورد اختلاف است اين است كه صورت و دستها را چگونه بايد شست ؟ آيا لازم است شستن آنها از بالا به پايين باشد ، يا به هرطريق كه شسته شود صحيح است ؟ و ديگرى اينكه آيا پاها را بايد شست يا بايد مسح كرد ؟
--> ( 1 ) . استخوان غوزك پا ، و استخوان برآمده روى پا را كعب گويند .